|  | 

Blog

Historia Bordeaux

Antyczna Burdigala została założona w III w .p.n.e. przez celtyckie plemię Biturygów (Bituriges Vivisci, co tłumaczy się jako: wieczni władcy). Osiedliło się ono na wylocie przesmyku galijskiego (najkrótsza droga od Morza Śródziemnego do Atlantyku), w pobliżu estuarium Żyrondy, nad ówczesnymi dopływami Garonny: Dewezą i Peugue. Stąd mogło sobie zapewnić kontrolę handlu cyną pochodzącą z Masywu Armorykańskiego i Wysp Brytyjskich.

Biturygowie bez walki poddają się Cezarowi. Od I do III w. w wyniku pierwszych poczynań urbanistycznych powstają dwie wielkie osie (cardo i decumanus), które przemieniają się w rue Sainte-Catherine (ul. św. Katarzyny) i rue Porte-Dijeaux, ulice najbardziej uczęszczane we wszystkich epokach. Pierwsze winorośla są zasadzone ok. 30 r. n.e. wokół Burdigali. Miasto-targ pod wpływem romanizacji przemienia się w prawdziwe, otwarte miasto, staje się administracyjną stolicą Akwitanii, miastem kosmopolitycznym, pełnym Iberyjczyków, Żydów, Greków, Trewerów (plemię z Galii Belgijskiej) i Bretonów z Wysp Brytyjskich, ozdabia się też ważnymi budynkami publicznymi (Palais Gallien, Piliers de Tutelle, zanim zamknie się w murach obronnych (po pierwszych inwazjach barbarzyńcóww 276?).

W IV wieku, w epoce św. Paulina z Nole i poety Ausone’a (310-394) miasto lśni w świecie rzymskim dzięki swojemu życiu intelektualnemu. W tym samym czasie chrystianizuje się i staje się stolicą diecezji akwitańskiej. W 333 r. powstaje zaś szlak pielgrzymkowy z Bordeaux do Jerozolimy. W 409 r. Wandalowie grabią miasto. Euryk, król Wizygotów (ok. 420-484), sprowadza tu swój dwór w 475 r. Od czasów frankońskich uprawa winorośli się rozrasta. W czasach książąt Gaskońskich, Loup, Eudes i Waifre na próżno będą usiłować oprzeć się sile Karola Młota (Martel) i Pepina Krótkiego. Za Karola Wielkiego miasto przechodzi pod panowanie Karolingów. W roku 848 Wikingowie palą i grabią Bordeaux, pozostawiając resztki Burdigali i cywilizacji galo-rzymskiej. Pod koniec X wieku Bordeaux i jego hrabstwo przechodzi ręce książąt Gaskońskich, później w ręce książąt z Poitiers, którzy stają się książętami Akwitanii w 1058 r. i panami księstwa rozciągającego się od Loary po Pireneje.

Ich spadkobierczyni, Eleonora Akwitańska, poślubia w 1137 r. , w katedrze St. André (św. Andrzeja), przyszłego króla Francji, Ludwika VII, a 15 lat później Henryka Plantageneta, który przyjmując koronę Anglii w 1154 r., tym samym powoduje dostatnie się Bordeaux pod wpływy angielskie, pod którymi miasto będzie się znajdować przez 300 lat. W 1155 r. poza murami miasta powstaje rynek Lou Mercat , który daje początek przedmieściom Saint-Eloi, chronionym wkrótce nowymi murami obronnymi ukończonymi w 1227 r. Być może w momencie zajęcia tych przedmieść przez Alfonsa VIII z Kastylii, silni w wolności, nadane im przez przez Eleonorę i jej syna, Jana bez Ziemi w 1199 r., mieszkańcy Bordeaux ogłaszają się autonomiczną
komuną (1206). Rywalizujące rody (Soler, Colom, Monadey, Caillau…) kłócą się o przewodnictwo w organizacji prawno ekonomicznej powstałej w 1199 r.- la Jurade (1249-1310). Korzysta z tego król-książę i ogłasza się merem począwszy od roku 1325. W tym samym czasie winnice, którymi kler potrafił się zająć, zaczynają się bardzo rozwijać i rozwój ten już nigdy się nie zatrzyma. Wino zapewnia prawie całość dochodów handlu bordoskiego (ponad 95%). Nowy Złoty Wiek miasta: kulminacja eksportu wina następuje ok. 1307 r., tonaż wina eksportowanego w tym czasie nie zostanie przekroczony przed rokiem 1950! Król angielski chroni i sam czarteruje ważne transporty. Często mówiono, że wino z Bordeaux leży u podstaw morskiej potęgi Albiona.

Miasto otoczone klasztorami rozrasta się. Między 1302 a 1327 r. powstaje nowy i ostatni mur otaczający Bordeaux. W roku 1337 wybucha Wojna Stuletnia, której przyczyną było dążenie Walezjuszy do przejęcia posiadłości Plantagenetów w kwitanii. Od 1362 do 1372 r. Czarny Książę trzyma swój pełen przepychu dwór w Bordeaux, bijąc, jak jego ojciec Edward III, złote monety. Po porażce i śmierci angielskiego generała Talbota w Castillon-la-Bataille, Wojna Stuletnia kończy się w październiku 1453 r. z kapitulacją w Bordeaux a wraz z nią kończy się 300 letnia
obecność Anglików w mieście. Powstaje Fort Hâ i pierwszy Chateau-Trompette, które mają bronić miasta przed każdym najazdem a od 1462 r. Bordeaux ma swój parlament.
W ciągu wieków XVI i XVII miasto mocno opiera się centralizmowi monarchalnemu. Bunt przeciwko podatkowi od soli w 1548 r., w 1635 przeciwko podatkowi od wina, w 1648 wraz z krótkotrwałą republiką bordoską zwaną Ormée Rebelia Bordoska (La Fronde Bordelaise) i wreszcie w 1675 r. ostatni ruch miasta, które ostatecznie ugina się przed władzą królewską i jej zarządcami.

Założenie College de Guyenne w 1533 r. czyni z Bordeaux ważny ośrodek humanistyczny, gdzie nauczają zagraniczni profesorowie, jak Elie Vinet, pierwszy historiograf bordoski. Studiuje tutaj Michel de Montaigne (1533-1592), pisarz i filozof. Parlament staje się „szkółką leśną” pisarzy, poetów, myślicieli, gdzie błyszczy gwiazda pisarza Etienne’a de la Boétie, wielkiego przyjaciela Montaigne’a. Ten sam parlament potępia Reformację.

Wraz z François de Sourdis , Bordeaux na początku XVII w. staje się ważnym
ośrodkiem Kontrreformacji. Powstają tu nowe zgromadzenia (Feuillanci, Kapucyni, Urszulanki, Wizytki, Karmelici…). Rewolta Ormée (1651-1653) początkuje projekt nowatorskiego rządu i ducha republikańskiego. Powstaje drugi Chateau-Trompette. Król niszczy Piliers-de-Tutelle i dzielnicę między fortem a miastem. Na drugim końcu
miasta wznosi Fort-Louis. W 1705 r. powstaje Izba Handlowa (Chambre de Commerce), co pozwala na lepszy rozwój handlu. Miasto kieruje się ku zbrojeniu statków, konstrukcjom morskim i rozwija trójstronny handel: Bordeaux-Afryka-Antyle. W przeddzień Rewolucji Bordeaux będzie pierwszym portem Francji. Intendenci Boucher i Tourny zmieniają i upiekszają miasto, Dupré de St-Maur kończy dzieło. Bordeaux otwiera się po jakichś 14 wiekach wycofania za swoje mury. Życie ntelektualne odradza się wraz z założeniem Akademii i obecnością Monteskiusza.
W okresie Rewolucji niektórzy mieszkańcy Bordeaux wywodzący się z klasy adwokatów, lekarzy, kupców, obrońców liberalnych idei, próbują się buntować, na wezwanie Vergniauda w 1793 r. przeciwko dyktaturze Jakobinów. W czasie terroru Mme Tallien, Thérésia Cabarrus, interweniuje w wielu przypadkach zatrzymanych i skazanych na gilotynę. Vergniaud, przywódca Żyrondystów, zostaje ścięty na rozkaz Robespierre’a.
Handel bordoski, mocno podniszczony latami Rewolucji i blokadą kontynentalną z okresu I Cesarstwa, odżywa w czasach Restauracji.

Miasto przyłączone do Burbonów 12 marca 1814 r. przejmuje tradycję Wieku Złotego i kontynuuje transformację. Pont de Pierre (most na Garonnie) ukończony w 1822 r. łączy wreszcie oba brzegi rzeki. Powstaje kolej żelazna: w 1837 Bordeaux-La Teste, a w 1852 Paryż-Bordeaux. Na prawym brzegu Garonny powstaje wybrzeże pomostowe Queyries w 1890 r. a dzielnica La Bastide nie przestaje się rozrastać począwszy od Pont de Pierre.

Port pełen żurawi przesuwa się w stronę Chartrons, później Bacalon.
W czasach wojny z Prusami w roku 1870 a później w latach 1914 i 1940 Bordeaux staje się przejściowo stolicą Francji. W okresie międzywojennym powstaje stadion, basen i Giełda Pracy (Bourse de Travail). Sa to ostatnie wielkie chwile handlu portowego, kiedy to statki pasażerskie i towarowe zmieniają się w redzie. Początki nowoczesnej architektury modułowej, osiedle Fruges Le Corbusiera w Pessac (1927), pozostają bez echa. Po 1945r. wysiłki kieruja się w strone budowy osiedli i dużych budynków w celu rozwiązania problemu mieszkaniowego a także w stronę industrializacji długo odrzucanej przez Bordeaux. Stara dzielnica Mériadeck zostaje
zniszczona i kompletnie przebudowana. W Bordeaux-Lac wyłania się szeroki kompleks, w którego ogromnej hali urządzane są wystawy regionalne i międzynarodowe, podczas gdy w okolicach miasta powstają przedsiębiorstwa rozwijające nowoczesne techniki. Port oddala się w stronę Verdon, wpływają do niego wielkie tankowce i kontenerowce.

Dziś z dawnego portu Bordeaux istnieje tylko wybrzeże z nielicznymi dokami. Jedyne co pływa po rzece, to turystyczne barki, bus du fleuve (autobus rzeczny), czasem przypłynie jakiś statek pasażerski. Wybrzeże służy dziś głównie spacerowiczom i uprawiającym sporty. Obecnie całe miasto jest w stanie generalnego remontu , a to ze względu na budowę linii tramwajowej, która jako bardzo nowoczesna ma być bordoskim symbolem XXI wieku. Podobno już wkrótce zostanie uruchomiona.

historia-bordeaux

ABOUT THE AUTHOR

Podobne wpisy:

  • Lotnisko Gdańsk zyskuje

    Lotnisko Gdańsk zyskuje

    Lotnisko Gdańsk zyskuje Węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air ogłosiły swoje plany rozwoju na 2013 r., na których zyskać ma gdański międzynarodowy Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy. Przewoźnik zapowiedział najbliższej wiosny zbazować na nim już swój czwarty samolot typu Airbus A320, a co za tym też idzie, chce zwiększyć na istniejących już trasach częstotliwość rejsów.

  • Wczasy w San Francisco

    Wczasy w San Francisco

    Wczasy w San Francisco San Francisko to przepiękne miasto nad Oceanem Spokojnym. Znajduje się na czwartym miejscu jeśli chodzi o liczbę ludności na obszarze Kalifornii. Miasto posiada bardzo bogatą historię. Obecnie jest to bardzo dobrze znany kurort turystyczny. Miedzy innymi warto zobaczyć tutaj Most Golden Gate, a także chińską dzielnice Chinatown a także fabrykę czekolady.