Rate this post

Pieniądze na budowę tej wielkiej linii kolejowej dał rząd kanadyjski, stroną techniczną zajęła się firma brytyjska, mająca za sobą szersze poparcie kapitału angielskiego. Budowa kolei pochłonęła ogromne fundusze i jej koszty odczuli Kanadyjczycy w postaci podwyższonych podatków. W 1861 r. nastąpił kryzys w tej inwestycji i zadłużenie wyniosło 13 min dolarów w chwili, gdy wybudowano już około 1600 km torów. Na razie nie udało się więc doprowadzić do końca wielkiego zamierzenia. Budowa kolei kanadyjskiej przyszła zbyt późno i była zbyt kosztowna, by można było skutecznie konkurować z Amerykanami w przejęciu handlu zachodniego. Niemniej wewnętrzne znaczenie budowy kolei od początku miało bardzo istotne znaczenie dla integracji ziem kanadyjskich, ściślejszego powiązania odległych miast i ośrodków handlowych. Żywiej zaczęły rozwijać się Montreal i Toronto, powstawały nowe fabryki, ułatwiony został handel wewnętrzny. Z drugiej strony budowa kolei przyniosła poważny dług państwowy, wymagała podniesienia podatków i innych świadczeń. Najważniejsze ? być może ? znaczenie budowy wielkiej linii kolejowej polegało na tym, że został uczyniony dalszy wyraźny krok w kierunku unii prowincji kanadyjskich. Kolej wymagała wspólnego działania i wspólnych inwestycji, ułatwiała wzajemne kontakty i stosunki handlowe. Mimo chwilowych przerw w budowie istniało przekonanie, że Grand Trunk Railway spełni swoje zadanie, jeśli linia kolejowa zostanie dociągnięta do Pacyfiku poprzez mało jeszcze spenetrowane zachodnie terytoria Brytyjskiej Ameryki Północnej.